Pages

Thursday, March 21, 2013

Orkid Unik Menyerupai Haiwan


Assalamualaikum...
Hari ini nak berkongsi info menarik mengenai bunga orkid. Bunga orkid ini merupakan antara kumpulan tumbuh-tumbuhan yang sangat menakjubkan. Orkid biasanya tumbuhan di tempat yang khusus dan tumbuh meliar di dalam hutan. Namun, sekarang bunga orkid sudah mula terdedah dengan kepupusan.

Setiap ciptaan Allah itu sangat unik dan menarik. Allah menciptakan setiap makhluknya dengan penuh teliti dan sungguh unik untuk kita cuba kaji, fahami dan terokainya. Di sini saya nak kongsikan info mengenai orkid yang menyerupai haiwan. Lain daripada yang lain bukan. Ok, jom kita lihat contoh spesies orkid menyerupai haiwan ini.


1. Monkey Face Orchids (Dracula Simia)




Spesies ini sangat jarang ditemui dan hanya tumbuh di hutan tropikal beriklim sejuk dan berkabus seperti di Selatan-Timur Ecuador dan Peru pada kedudukan geografinya di 1000 - 2000 meter di sebelah gunung. Baunya seperti oren yang sudah ranum.

2. Bee Orchids (Ophrys Apifera)






Jenis orkid ini pula menyerupai lebah betina Bumblebee yang mencari bunga berwarna merah jambu untuk menarik perhatian lebah jantan Bumblebee. 

3. Pink Moth Orchids (Phalaenopsis sp.)





Orkid ini kelihatan seperti terdapat kepala burung kecil yang menjaga nektar bunga itu.

4. White Egret Orchid (Habenaria radiata)




Orkid ini kelihatan seperti burung yang sedang melebarkan sayapnya yang putih dan gebu. Bersedia untuk terbang.

5. Holy Ghost Orchid(Peristeria elata)




Orkid ini mempunyai bentuk burung merpati atau 'dove' di tengah-tengah bunga tersebut.


6. Flying Duck Orchid (Caleana major)




Bentuk orkid ini seperti itik yang seperti mahu terbang. Orkid ini sangat kecil. Tingginya adalah 50 cm dan tumbuh di sekitar kawasan timur dan selatan Australia.

Sesungguhnya ciptaan Allah itu sangat indah dan menarik. Banyak lagi sebenarnya sisi alam semesta ini yang kita belum terokai. Ciptaan ini juga menunjukkan Allah itu Maha Besar... Maha Sekelian Alam... Bersyukurlah atas nikmat yang telah dilimpahkan ke atas kita. Jangan pernah kita riak dan ujub kerana itu semua adalah godaan hawa nafsu yang cuba meruntuhkan iman seorang manusia bergelar Muslim. Sekian.... Wassalam~


No comments:



Daisypath Friendship tickers