Pages

Tuesday, March 26, 2013

Pagi Indah!

Allah tidak pernah melupakan kita walau sesaat,
Renung saja pada diri kita yang sering lalai mengingati Allah,
Namun kita masih dikurniakan udara untuk terus bernafas tanpa dikurangkan sedikit pun,
Kita masih dikurniakan rezeki tanpa pernah putus,
Kita masih disambung nyawa tanpa henti dan masih lagi diberi pelbagai nikmat tanpa sedikit pun berkira-kira,
Allah menguji tanda kasihnya pada kita.
Baiknya Allah, Besarnya Allah
Kerdilnya kita, hinanya kita.

Sunday, March 24, 2013

Langit Biru

Aku memandang tenang ke langit. Langit biru yang sentiasa memberi lambaian, menenangkan jiwa-jiwa di dunia dengan kanvas yang dinukil oleh pelukis yang Maha Bijaksana. Awan berarak dengan lembutnya. Burung-burung yang biasa terbang dekat dengan permukaan langit itu sahaja yang tahu berzikir selalu dan juga manusia yang tinggal di atas bumi yang selalu rindu kepada Tuhannya.

Friday, March 22, 2013

Hujan yang turun itu....

Kadang-kadang kita mengeluh,
"kenapa hujan turun?aku nak keluar dengan kawan-kawan. nak main bola sepak?kain tak kering lagi pula..."
Kita tak suka matahari sebab panas cahayanya,
Kita tak suka hujan sebab titis airnya,
Kita banyak mengeluh tapi tak mensyukuri nikmatNYA.
Begitulah sikap manusia...

p/s: aku suka bau hujan yang turun.seperti wangian aromaterapi yang mampu menenangkan jiwa yang resah gelisah.:-)

Kita Tak Serupa



Aku dan Kau tidak sama,

Cerita hidup kita berbeza-beza dan dugaan kita kadang-kadang tak sama.

Aku takkan pernah dapat memahamimu sepenuhnya.

Begitu juga kamu takkan pernah memahamiku.

Namun aku juga manusia biasa,kadangkala juga merasa lemah,sedih dan kecewa sepertimu dan... 

Percayalah segala kata-kata yang terungkap pada bicara dan tulisanku sebenarnya memujuk diriku untuk terus kuat dihadapanNya.

Kerana itu aku mahu bawa dirimu bersamaku,cuba memahami,menghayati dan menyelami kehausan jiwa hamba yang seperlunya perhatian dan sepenuhnya pengisian dari Allah,ya Rahman.

Jadi usah bersedih sahabatku~

"Muslimin selekeh, Muslimat comot?"






Ada yang berkata “Biarlah penampilanku begini. Aku tak kisah. Inikan zuhud dan tawaduk. Yang penting pandangan Allah bukan pandangan manusia.” Memang benar pandangan Allah penting tapi Allah suka akan kebersihan dan kecantikan. Rasulullah S.A.W juga zuhud dan tawaduk tetapi Baginda sangat menjaga kebersihan dan penampilan diri. Rambut Baginda diminyakkan kemudian disisir rapi. Janggut Baginda dikemaskan, jubah Baginda sentiasa bersih. 


Ada beza zuhud dan selekeh. ^_^ 


Janganlah kita tampil kemas ketika hadir ke majlis-majlis tertentu sahaja. Tetapi kemaskan penampilan kita setiap masa, terutamanya ketika ingin menunaikan solat. Malu rasanya bila nak bertemu Sang Pencipta, kita tidak pernah ingin kelihatan cantik, menarik, kemas, wangi dan menawan. Namun bila di hadapan manusia, bukan main lagi gayanya. Mengalahkan Mrs universe. Jaga imej Islam yaa.. Baru orang suka dan tertarik dengan Islam. :)

Thursday, March 21, 2013

Orkid Unik Menyerupai Haiwan


Assalamualaikum...
Hari ini nak berkongsi info menarik mengenai bunga orkid. Bunga orkid ini merupakan antara kumpulan tumbuh-tumbuhan yang sangat menakjubkan. Orkid biasanya tumbuhan di tempat yang khusus dan tumbuh meliar di dalam hutan. Namun, sekarang bunga orkid sudah mula terdedah dengan kepupusan.

Setiap ciptaan Allah itu sangat unik dan menarik. Allah menciptakan setiap makhluknya dengan penuh teliti dan sungguh unik untuk kita cuba kaji, fahami dan terokainya. Di sini saya nak kongsikan info mengenai orkid yang menyerupai haiwan. Lain daripada yang lain bukan. Ok, jom kita lihat contoh spesies orkid menyerupai haiwan ini.


1. Monkey Face Orchids (Dracula Simia)




Spesies ini sangat jarang ditemui dan hanya tumbuh di hutan tropikal beriklim sejuk dan berkabus seperti di Selatan-Timur Ecuador dan Peru pada kedudukan geografinya di 1000 - 2000 meter di sebelah gunung. Baunya seperti oren yang sudah ranum.

2. Bee Orchids (Ophrys Apifera)






Jenis orkid ini pula menyerupai lebah betina Bumblebee yang mencari bunga berwarna merah jambu untuk menarik perhatian lebah jantan Bumblebee. 

3. Pink Moth Orchids (Phalaenopsis sp.)





Orkid ini kelihatan seperti terdapat kepala burung kecil yang menjaga nektar bunga itu.

4. White Egret Orchid (Habenaria radiata)




Orkid ini kelihatan seperti burung yang sedang melebarkan sayapnya yang putih dan gebu. Bersedia untuk terbang.

5. Holy Ghost Orchid(Peristeria elata)




Orkid ini mempunyai bentuk burung merpati atau 'dove' di tengah-tengah bunga tersebut.


6. Flying Duck Orchid (Caleana major)




Bentuk orkid ini seperti itik yang seperti mahu terbang. Orkid ini sangat kecil. Tingginya adalah 50 cm dan tumbuh di sekitar kawasan timur dan selatan Australia.

Sesungguhnya ciptaan Allah itu sangat indah dan menarik. Banyak lagi sebenarnya sisi alam semesta ini yang kita belum terokai. Ciptaan ini juga menunjukkan Allah itu Maha Besar... Maha Sekelian Alam... Bersyukurlah atas nikmat yang telah dilimpahkan ke atas kita. Jangan pernah kita riak dan ujub kerana itu semua adalah godaan hawa nafsu yang cuba meruntuhkan iman seorang manusia bergelar Muslim. Sekian.... Wassalam~


Sunday, March 10, 2013

♥Infaq Fisabilillah♥



Kita biasa dengar orang yang minta sedekah ucap terima kasih. Tetapi sepatutnya kita yang harus berterima kasih kepada mereka kerana mereka, kita ada juga bekalan untuk di  akhirat nanti. Akan tiba satu masa tiada manusia lagi yang sudi terima sedekah kita. Masa itu, orang-orang kaya akan sibuk membawa harta ke sana ke sini mencari orang yang sudi menerima sedekahnya. Jangan kedekut untuk besedekah. Takkan ada orang jatuh miskin sebab bersedekah. Semoga amalan infaq kita biar pun kecil akan diterima Allah juga

-infaq fisabilillah-

Wednesday, March 6, 2013

Salam Satu Petang~

Assalamualaikum...

Hari ini petang agak sunyi. Mungkin sebab ramai lagi yang belum balik dari kerja kan. Aku pula sedang menyibukkan diri membuat sesuatu. Nak tahu apa? (^_^)

Tiada yang menarik sebenarnya. Aku sekarang sedang menyibukkan diri dalam dunia penulisan. Sebenarnya aku sudah lama minat bidang penulisan tapi aku malas. Hehe... Aku kembali pun sebab rakan aku yang galakkan aku. Nama dia Rozana. Dia yang galakkan aku untuk menulis.

Nak dijadikan cerita sekarang, aku memang tengah menulis pun a.k.a menaip. Tema aku lebih bersifat Islamik. Maksudnya aku suka untuk selitkan cerita-cerita Nabi, ayat-ayat AlQuran dan hadis-hadis supaya pembaca bukan sahaja dapat menikmati penulisan tapi sekaligus dapat ilmu daripada apa yang aku cuba sampaikan. Kiranya salah satu cara untuk aku berdakwah. Kita semua kan pendakwah atau dai'e. Pelbagai cara boleh dilakukan dan aku pilih menggunakan teknologi. :)

Tapi sekarang aku keliru. Aku buat cerpen atau novel ini? Macam panjang pula tapi aku teruskan juga. Jika sudah siap, pandailah aku edit nanti. Hehe... Aku tiada idea sebenarnya nak sambung apa. Jadi aku merapu sekejap di sini sambil minum secawan milo panas+susu kambing hi-goat.

Okay. Sampai di sini sahaja. Moga kamu semua menikmati petang yang indah ini. Jangan lupa doakan saudara kita di Lahad Datu, Semporna, Tawau, Kunak. Moga Allah memelihara keamanan di Sabah ini. Amiiiin.... Assalamualaikum. :)

Jom Sign Petition for Sabah!


Sabah has been our homeland for long time ago since Sabah has agreed to join Malaysia. Its our homeland and they have no right to claim it back. There is no harm sign in this petition. Show your support. :)

Tuesday, March 5, 2013

♥ Kisah Tidak Bernama♥


Berkata Raniah, "Kau tahu Asyar? Aku nak jadi macam Siti Khadijah, isteri Rasulullah s.a.w." 
Asyar berkata dengan nada bergurau,
"Kenapa Raniah? Kau dah nak kahwin kah? Hahaha..."
Raniah membetulkan tudungnya lalu berkata,
"Taklah. Cuma aku nak ikut macam Siti Khadijah. Nak contohi dia. Beliau 'berani' melamar Rasulullah s.aw. Beliau tidak rasa rendah diri pun hanya kerana jarak usianya yang jauh dengan Rasulullah. Beliau berani menyampaikan hasratnya. Macam itulah semangat yang aku suka."
Asyar terpegun dengan apa yang Naflah Raniah baru katakan lalu bertanya,
"Bertuah orang yang dapat kau Raniah. Siapalah itu ya?"
Raniah membalas,
"Adalah. Kau mesti terkejut kalau aku beritahu kau siapa orangnya"
Asyar terus mendesak Raniah memberitahu siapa yang dia maksudkan,
"Siapa? Siapa? Beritahulah. Kawan baik sendiri pun tak nak kongsikah?"
Raniah membalas dengan selamba lalu tersenyum, "Namanya Asyar Falah."

-akan bersambung-

Manfaat Laman Sosial Sebar Dakwah, Bukan Aibkan Orang

Setiap Muslim yang beriman akan sentiasa menjaga akhlak dalam setiap tingkah laku tidak kira masa atau di mana mereka berada, termasuk ketika bersosial secara maya di laman sosial yang kini menjadi kegilaan masyarakat sejagat kerana kemampuan berinteraksi yang tidak terbatas.

Keadaan dunia tanpa sempadan ini ada kala menyebabkan masyarakat leka dan menolak ajaran agama yang menekankan akhlak mulia dalam perhubungan sesama manusia. Ledakan laman sosial menyumbang banyak peristiwa positif mahupun negatif.


Setiap perkara baik tidak menjadi masalah, perkara negatif ditimbulkan mewujudkan pelbagai permasalahan akhirnya merosakkan diri sendiri. Justeru, pengawalan akhlak yang sempurna tidak kira di mana saja berada perlu diambil kira.

Sedar atau tidak, penyalahgunaan laman sosial contohnya di facebook dan twitter boleh mengundang perkara negatif seperti pertelingkahan dan pergaduhan kerana sesetengah pengguna tidak berakhlak tanpa rasa bersalah sanggup menjatuhkan air muka orang lain, memfitnah, memuatkan pernyataan berbentuk hasutan atau provokasi.

Memang tidak dinafikan ada sesetengah pengguna tidak memandang serius perkara ini. Walaupun ia nampak ringan dan dianggap 'gurauan', tetapi ia mampu memberi impak lebih besar selain mengundang kemurkaan Allah SWT.

Beretika dan tidak melebihkan emosi ketika melayari laman sosial mampu mengelak perkara tidak baik. Teknologi canggih ini sebaliknya boleh dimanfaatkan untuk tujuan murni seperti berdakwah, menyebarkan maklumat serta mengeratkan silaturahim.

Nafsu tidak dapat dikawal ketika perasaan marah dan tertekan. Bertenang dan berfikir secara mendalam sebelum melakukan sesuatu perkara dapat mengawal keadaan. Perasaan menyesal biasanya akan hadir selepas perasaan marah reda.

Pepatah Melayu, 'terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.' Oleh itu, hormati hak dan peribadi orang lain. Rahsia yang diamanahkan jangan dijadikan isu untuk menarik perhatian kerana ia boleh mencetuskan kekecewaan serta memutuskan ikatan silaturahim.

Laman sosial boleh menjadi medium dakwah yang luas apabila digunakan secara tertib dan betul. Untuk berdakwah, peribadi dan akhlak ditunjukkan pemilik akaun akan dihitung terlebih dulu. Justeru, pemilik akaun perlu mengindahkan penulisan untuk menarik minat rakan maya ke arah kebaikan.

Walaupun hanya sepotong hadis ia mampu disampaikan dan dilihat ramai pelayar di laman sosial berbanding kuliah atau ceramah di dewan walaupun menempatkan beratus orang. Penyebaran dakwah secara cacian dan kutukan untuk menunjukkan kepandaian atau kealiman dalam sesuatu perkara boleh menjauhkan sesama sendiri. Bukankah agama Islam lebih menginginkan keharmonian dan kedamaian dalam menyebarkan Islam?

Sebarang maklumat yang disebarkan perlu diketahui hukum dan sumbernya yang sahih. Jika hadis atau petikan dari kitab, perlu yang bersanad, asli dan sahih sumbernya. Ini untuk mengelak kekeliruan orang awam jika membuat penafsiran sendiri.

Mudah percaya dan mendedahkan rahsia diri kepada rakan maya, terutama yang tidak dikenali boleh mengundang padah dan bahaya. Menyerahkan maklumat diri seperti gambar, alamat tempat tinggal, pekerjaan akan mengundang mudarat. Banyak kes sumbang terjadi berpunca daripada penyalahgunaan maklumat maka berhati-hatilah dan pandai-pandailah membawa diri di alam maya.

Kesimpulannya, semua bergantung kepada kesedaran diri sama ada ingin melayari laman sosial dengan akhlak baik atau mengikut nafsu dan emosi semata-mata. Ingatlah Allah Maha Tahu apa yang diperbuat hamba-Nya.

Sumber : www.iluvislam.com

Rindu Seorang Sahabat


Zaman dulu,
Bila sudah tamat belajar,
Susah nak bertemu,
Susah nak bersemuka,
Kadang-kadang 5-10 tahun baru dapat berjumpa,
Hanya untuk berkongsi cerita,
Suka duka hidup mereka.

Zaman sekarang,
Kekadang tak perlu bertentang mata,
Bertegur sapa, senyum gelak ketawa,
Cukup dengan melewati alam maya,
Aku sedar,
Kehidupan sahabat-sahabatku sudah begitu banyak yang berubah.

Moga di mana sahaja mereka semua berada,
Ku pohon kepada Mu Ya Allah,
Semoga segala kebahagiaan dunia akhirat mengiringi perjalanan kehidupan mereka.
Amiiiin...:)

p/s: Semoga dapat berkumpul seperti dulu. (^_^)...

-nukilan: norizzadania-

Cinta Hakiki

Cintakan bunga, bunga akan layu.
Cintakan manusia, manusia akan mati.
Cintakan teknlogi, teknologi akan basi.
Cintakan Allah, Allah kekal abadi.

-manfaatkan teknologi yang ada agar diri lebih dekat dengan Allah dan bukannya semakin jauh daripada-Nya-

Aku Malu Ya Allah!


Sejujurnya,
Sebenarnya kamu sedar,
Dan sebenarnya kamu tahu,
Allah tidak pernah meninggalkan kita walau satu saat pun,
Allah sentiasa bersamamu tanpa kamu pinta.

Kita pula,
Sebagai manusia,
Masih malu untuk mengatakan,
Masih malu untuk menyedari dan mengakui,
Kitalah yang sentiasa meninggalkan Allah,
Kitalah yang sentiasa menjauhkan diri,
Kitalah yang sentiasa melupakan Allah,
Dalam apa jua hal dan urusan di dunia.

Kebenaran itu pahit bukan?
Tapi itulah realiti dan hakikat umat akhir zaman,
Lemas dengan arus kemodenan,
Menyasar jauh dari sebenar hala tujuan.
Bangkitlah umat Islam.

Jangan kau pernah lupa akan siapa Tuhanmu,
Jangan kau pernah lupa menyebut nama Tuhanmu,
Biar kering bibirmu melafazkan zikrullah,
Tapi jangan pernah kering bibirmu kerana hal dunia yang tak pernah sudah.

-norizzadania-