Pages

Tuesday, February 12, 2013

Peliharalah Kebersihan Masjid Kita~


Assalamualaikum... 

Ditujukan kepada para ibu yang mempunyai anak kecil atau bayi. Mohon minta maaf jika terasa.



Kepada para ibu yang mempunyai anak kecil dan bayi yang masih memakai lampin pakai buang atau pampers... Jika ibu-ibu singgah di mana-mana masjid sepanjang perjalanan dari Kota Kinabalu sehingga Tawau misalnya... Mohon sangat-sangat jaga kebersihan masjid. Realitinya ada beberapa masjid menjadi mangsa pembuangan lampin pakai buang secara merata-rata bukan sahaja di dalam tandas (ditemui dalam mangkuk tandas dan tangki flush tandas juga) malah ada ditemui berdekatan tempat berwudhu'.

Bau busuk mengganggu mereka yang datang singgah untuk bersolat atau ke tandas. Sebagai seorang Muslim, kita semua tahu kan kebersihan itu sangat dituntut. So, next time jangan buat lagi yaa.. Apabila semua mengambil inisiatif menjaga kebersihan tandas di masjid, kita tidak akan berdepan dengan masalah tandas berbau yang menjadi rungutan semua.

Nabi SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa yang mengeluarkan kekotoran dari masjid, maka Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Masjid yang bersih boleh mendatangkan khusyuk kepada mereka yang beribadat di dalamnya. Keadaan itu juga menjadi bukti kesungguhan umat Islam mengamalkan ajaran Islam yang mementingkan aspek kebersihan. Maka, peliharalah kebersihan dan kesucian masjid kita. :)

No comments:



Daisypath Friendship tickers